*

Linda Nevalainen Jokainen seikkailu voi johtaa suuriin mahdollisuuksin!

Erityisopetus

Lahden erityisopetuksen suunnittelijat?

Lahdessa on tapana valmistella asioita salassa ja senkin jälkeen kaikin mahdollisin tavoin olla kertomatta totuutta. Kuka on keksinyt, että Lahden erityisopetusta ajetaan alas koko ajan huonompaan suuntaan ja tehdään kokeilevaa kulttuuria oppilaiden ja heidän perheiden kustannuksella? Uusi suunta alkaa elokuussa ja siinä ovat samassa hyvin eri ikäisiä oppilaita alakoulun puolella ainakin.

 

Annetaan oppilaiden innostua!

Pääsin miettimään koulujen kehittämistä vaalipaneelissa Snellmanin ala-asteella Helsingin Punavuoressa. Ilmapiiri oli luova, ja mieleen tuli nopeasti useita keinoja, joilla voimme parantaa opetusta ja liittää koulut paremmin muuhun yhteiskuntaan.

Paraisten Storgårdin koulu säilytettävä nykyisessä toimipisteessään

Erityisoppilaiden tarvitsemia tukiresursseja, esimerkiksi koulunkäyntiavustajien määrää, on vähennetty dramaattisesti. Syksyllä Storgårdin kolululta lakkautettiin yksi erityisopettaja virka. Nyt suunnitteilla oleva uudistus sulkisi Storgårdin koulun ovet lopullisesti siirtäen opetuksen Paraistenseudun koulun kanssa saman katon alle. Storgårdin koulussa on tällä hetkellä 18 oppilasta, vastaava luku Paraistenseudun koulussa on 200.

Erityisopetuksen tila

STT:n laajasti uutisoitu juttu kertoo, että vain muutama prosentti peruskoulun opettajista ja rehtoreista kokee, että erityisopetuksen resurssit ovat kouluissa riittävät huhtikuussa julkaistavan Opetusalan Ammattijärjestön (OAJ) kyselyn mukaan.Vielä vuoteen 2010 asti Suomessa oli käytössä erityisluokat. Vuoden 2011 perusopetuslaki siirsi erityisoppilaat tavallisiin luokkiin. Oppilas siirtyy erityisopetukseen vammaisuuden, sairauden, kehityksen viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun syyn vuoksi. Meillä Salossa sanotaan syiksi mm.

Surullisia koulutarinoita

HS 16.11. / Mielipide

Väsyneen opettajan mielipide

Viikonloppuni alkoi itkulla. Se vain tuli, sillä työkuorma on jo jonkin aikaa tuntunut musertavalta. Työskentelen alakoulussa kolmannen luokan opettajana ja minulla on suuri, 30 oppilaan luokka. Vaikka puolen luokan tunteja, avustajia ja resurssiopettajia on lukujärjestyksessäni mukavasti, koen työni todella raskaaksi ja juuri nyt olen uupumuksen partaalla.

Kuinka paljon akateemisesti heikoimpia voi tukea?

Akateemisilta taidoiltaan tai oppimishaluiltaan heikompaan kastiin kuuluvien tukeminen on mennyt peruskoulussa jo liian pitkälle. Siinä mielessä liian pitkälle, että vähäisiä resursseja käytetään tehottomasti. 

Kouluintegraatiossa ja inkluusiossa mentiin soitellen sotaan

Täällä Vantaallakin peruskoulun muutama ensimmäinen vuosiluokka on jo saanut kokeilla kouluintegraatiota.  Erityisluokkia on enää lähinnä sairaalakouluissa, muuten hyvin vähän entiseen järjestelyyn nähden. Suuta suurempi pala sen sijaan on yritetty haukata kouluinkluusiossa, joka näyttäisi menevän oikein kunnolla metsään.

Kuulosuojaimia alaluokille

Aloitin työni Vantaan Hiekkaharjun koulussa. 

Luokkani sijaitsi samalla käytävällä, missä oli myös kolme tarkkailuluokkaa. Luokkia opetti kolme kokenutta ja osaavaa tarkkismaikkaa, joita arvostin kovasti. He olivat ymmärtäväisiä, mutta samalla jämptejä miehiä.

Ihmettelin, kun luokissa oli muutamia karsinoita. Oppilaiden työpisteet oli eristetty väliseinillä, että oppilas näki vain eteenpäin, ei taakse tai sivuille. Karsina auttoi oppilasta keskittymään opiskeluun.

Leikkasin itse (koulutuksesta), säästin

Eli kun koulutuksesta ollaan nyt leikkaamassa, tässä ohjeet miten leikkaukset tulee suorittaa. Kerron esimerkkejä koulusta, jossa työskentelen. Tämä koskee nyt peruskoulua.

 

Jo ensimmäisellä viikolla pääsin osallistumaan palaveriin, joka koski erään oppilaan heikkoa koulumenestystä. Paikalla oli oppilaan ja hänen vanhempiensa lisäksi kuraattoria, psykologia, luokanvalvojaa ja niin edelleen, kaikkiaan yhdeksän koulun työntekijää. Jos tästä nyt summataan laskennallinen kustannus yhden palaverin osalle saadaan seuraava toimitus:

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki on paperia

Sain luvan julkaista erityisopettajan kirjallisen parahduksen:

Pohdin ihan vakavasti alan vaihtoa. Tää erityisluokanopettajan homma on mennyt ihan järjettömäksi touhuksi. 

En todellakaan tarkoita oppilaita (ovat ihania), vanhempia (yhteistyö on toimivaa) tai itse opettamista (sitä rakastan), vaan tätä loputonta paperien täyttämistä. Ihan kuin jo nykyisissä ei olisi tarpeeksi, lävähti uusi lomakeurakka. Ja kuten suurimmassa osassa edellisiäkään, tässä ei ole MITÄÄN JÄRKEÄ! 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä