*

Linda Nevalainen Jokainen seikkailu voi johtaa suuriin mahdollisuuksin!

Etäopiskelun passivoiva vaikutus ja koulutuksen laatu

Yhä enemmän oppilaitokset siirtyvät itsenäiseen opiskeluun. Näin ollut pitkään yliopistoilla, nyt myös ammattikorkeakouluissa. Ehkä jo myös ammattioppilaitoksissa koko ajan enemmän (ainakin osalla aloista on jo paljon etänä). Onko lukio ainut, joka on säästynyt tältä itseopiskelulta (vielä)? 

 

Hyötyjä on toki valtavasti. Etenkin oppilaitoksille, kun ei tarvitse tarjota fyysisiä tiloja opiskelijoille eikä palkata opettajia luennoimaan ja ohjaamaan. Myös opiskelija saa elää taloudellisesti laadukkaampaa elämää, koska matkat vie monilta ison osan rahoista ja ajasta. Kouluja on myös yhä harvemmassa paikassa, joten koko opintotuki saattaa kulua pelkkään matkusteluun kampuksen ja kodin väliä.  

 

Silti näen, että haittoja on enemmän. Tai oikeastaan voisi olla 50-50 etä -sekä lähiopetusta. Miten varmistua, että opiskelija oikeasti osaa, kun tutkinnon saa lukemalla kirjoja sekä tekemällä kirjatenttejä ja esseitä? Miten opiskelija oppii minkäänlaisia taitoja työelämään olemalla yksin? Tai miten pitkälle opiskelija pärjää omalla ja lukemallaan tiedolla, jos ei ole mitään perspektiiviä muiden ajatuksista. No valmiiksi fiksuille etäopinnot ovat hyviä, mutta ne, jotka eivät tunne alaa, niin etäopinnoissa ovat hyvin heikoilla. Ennen kouluun mentiin opiskelemaan ammattia, nykyään pitää olla valmiudet jo ennen opintojen alkua, koska kukaan ei opeta ja ohjaa. Kuin ehkä joskus, jos sattuu löytymään opettaja. 

 

Etäopinnoissa suurin haitta on usein kollegoiden puute ja passiivisuus. Kaikki kontaktit pitää hankkia yksin, tämä on varmasti testi kuka lopettaa opinnot ja kuka ei (moni on lopettanut). Lisäksi joutuu oman alan opiskelijana olemaan yksin erilaisissa verkostoissa ilman minkäänlaista ajatuksenvaihtoa muiden oman alan osaajien kanssa. Tehtävänannothan on myös tasoa "katso netistä, tee yksin, arvio tulee joskus". Ja tästä hyvästä moni vielä maksaa korkeakouluille, että saa opiskella ja siitä saa opintopisteitä olematta kontaktissa juuri kenenkään kanssa. Samaan aikaan, kun muut ihmiset elävät sosiaalista elämää, menevät töihin tai kouluihin, niin etäopiskelija viettää tietokoneen kanssa kaikki päivät ilman kontakteja, tämäkö on kestävää kehitystä? Niin fyysiset kuin henkiset tekijät tulevat vastaan moneen kertaan varmasti jokaiselle opiskelijalle joskus. Vaihtelun vuoksi voi toki käydä kahviloissa ja kirjastoissa, mutta kalliiksi tuokin tulee. Samaan aikaan kuitenkin monet korkeakoulut rakentavat uusia kampuksia kuten Metropolia ja Lamk. Kenelle nämä tilat tehdään, jos koko ajan kasvaa etäopetuksen määrä? Vai onko tarkoituksena, että tiloihin voi mennä itsenäisesti opiskelemaan? On kuitenkin vielä kouluja, joissa lähiopetusta saa, mutta on kouluja, joissa sitä ei ole juurikaan (etenkään avoimen amk:n puolella).

 

Ja samahan pätee työelämään. Puhutaan etätyön hienoudesta, mutta sosiaalisten kontaktien vähyys ja työn kuormittavuus saattaa pian tulla eteen, etenkin jos hoidettavana on koti lapsineen ja työt ristiin rastiin pitkin päivää. Kannatan itse virallisia työaikoja ja työtiloja etenkin perheellisille ja sellaisille, jotka saavat tulosta aikaan ihmisten ilmoilla. Ketään ei voi pakottaa jäämään yksin kotiin tekemään etätöitä pitkässä juoksussa. Ei ole varmaan yhdenkään yrityksen etu työhyvinvoinnin kannalta. Työ on kuitenkin työtä ja vaatii sen mukaiset puitteet eikä niitä voi hoitaa "siinä sivussa". 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Opetuksen taso heikkenee. Säästösyistä opetustyö korvataan etäopiskeluna. Kohta ollaan tilanteessa, jossa pitää etsiä parempaa opetusta ulkomailta. Eli siis siirrytään opiskelemaan ulkomaille.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Laatua voi varmistaa niin, että vaatimustasoa ruuvataan kireämmäksi ja keskitytään asioihin kaikenlaisen busywork/luentopäiväkirja/ryhmätyö/projektijuttujen sijaan.

Etänä ja noista eroon, sitten on hyvä.

Käyttäjän LindaNevalainen kuva
Linda Nevalainen

Tuossa olet oikeassa, että ryhmätyöt on myös välillä sellaista leikkimistä, mihin itse en enää lähde mielellään. Kerran yritin ja riitti. Lapsellista olettaa, että pari tekee ja muut kerää kunnian. Tuossakaan vaiheessa ei testata osaamista mitenkään.

Ja tasoa pitäisi tarkistaa. Joku tarvitsee kädestä pitäen ohjausta, toiselle taas amk-opinnot ovat tasoa teini-ikäisen ammattiopinnot. Ulkomailla kuulemma vaaditaan tosissaan osaamista, josta löytyisi haastetta vitosen oppilaille.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Videoluennot voivat olla seuraava kova sana opintojen maailmassa kun asia vaan keskitysti tehtäisiin, että opetussuunnitelmissa otettaisiin huomioon video-opetus ja näin saataisiin uutta meininkiä opiskelujen maailmaan.

Esimerkiksi kielioppien opetusta voitaisiin videoida ja näin opettajien aika jäisi muuhun opetukseen - tai koulussa tapahtuvaa opetusta voitaisiin vähentää.

Käyttäjän LindaNevalainen kuva
Linda Nevalainen

Verkkoluennoilla olen käynyt joitain kertoja, mutta yllättävän vähän niitä ollut tarjolla. Ne on hyviä. Ei tarvitse fyysisesti matkustaa, mutta pitää kuitenkin valmistautua kuuntelemaan ja keskustelemaan etäyhteydellä ja tulee vaihdettua toisten kanssa ajatuksia.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Flipped classroom on aika useiden mielestä paras opetustapa: The Traditional Lecture Is Dead. I Would Know—I’m a Professor. Kirjoittelin aika äskettäin aiheesta aika laajasti: TED - Virtuaaliyliopisto.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kysyt: Onko lukio ainut, joka on säästynyt tältä itseopiskelulta (vielä)? " vastaan:"Lukiota voi käydä etänä. Olen seurannut lapsenlapseni lukio-opiskelua etänä. Ei oikein etene. Olisi tarvinnut apua ja neuvojan, mutta ei kysele. Minua harmittaa. kalliita kirjoja on kyllä hankittu, mutta tuleeko koskaan mitään, kun on niin paljon muuta kiinnostavaa ja pitää myös jo elättää itsensä ja maksaa asunnon vuokrat jne. Ei ole helppoa olla etäopiskelija lukiossa. Joillekin se ehkä käy kuitenkin. Toivoisin, että hänelle löytyisi vielä jostakin voima, joka saisi suorittamaan urakan loppuun.

Käyttäjän LindaNevalainen kuva
Linda Nevalainen

Samaa olen havainnut korkeakoulujen puolelta ja epäilen, että nuori ei tähän pysty alkuunkaan (iso osa). Miksi opiskelisi yksin, jos kukaan ei käske tai auta. Nuorella on maailma ympärillä, ei kuuluisi istua kenenkään yksin kotona lukemassa. Opetus tulisi tapahtua valvonnassa. Yksin ei paljon verkostoja synny ja opinnot jäävät toissijaiseksi. Verkostot ja oman alan kollegat ovat ensiarvoisen tärkeitä menestyksen kannalta.

Toimituksen poiminnat