*

Linda Nevalainen Jokainen seikkailu voi johtaa suuriin mahdollisuuksin!

Onko aiheellista käyttää työaikaa Wilmaan peruskouluissa?

 

Paljon puhutaan kuinka opettajat eivät jaksa työssään ja työstä tullut yhä haastavampaa. Itsehän en ole opettaja, mutta neljä vuotta olen saanut seurata kymmenien eri opettajien työtä eri kunnissa. Alkanut käymään mielessä, että tekevätkö opettajat itse itselleen sen kiireen tunteen ja ongelmat. Varsinkin aloittelevat opettajat ovat täynnä intoa, joka yleensä lopahtaa toisena vuotena viimeistään. Ja jokainen tekee toki työtään hyvin erilaisilla persoonilla. Myös koulun ilmapiiri vaikuttaa paljon työskentelymahdollisuuksiin ja moni tämän takia vaihtaakin työpaikkaa. 

 

Opettajathan saavat aika vapaasti päättää paljon tiedottavat ja käyttävät Wilmaa, mutta sitten meillä on nämä yli-innokkaat opettajat, jotka varmaan miettivät oppilaidensa asioita öisinkin. Paljon keskusteluja seurannut aiheesta Wilma-viestien tasoista ja siitä miten jokainen asia kirjataan ylös vaikka oppilas ole mitään erikoista tehnykään. Saattanut sanoa kirosanan ja saa siitä Wilma-merkinnän. Mikä ajaa opettajia tällaiseen, että päätyö alkaa olemaan koneella istuminen. Osa tekee tätä jopa kesken oppitunnin, osa menee kirjoittamaan illalla ja viikonloppuisin kotiin. Maksaako kunta tästä tosiaan tuntipalkkaa? Kyllä tässä vaiheessa mielestäni opettaja on itse soppansa keittänyt, jos ole muuta tekemistä kuin kirjata tällaisia turhanpäiväisiä asioita vanhemmalle ja oppilaalle ihan kotoa käsinkin saatika kesken tunnin käyttää aikaa tähän. Vanhemmilla on ehkä muutakin tekemistä kuin viikonloppuisin ja lomilla lukea tällaista. Osa opettajista myös spämmää tietoiskuja kaikesta mahdollisesti sivukaupalla, kuka niitä tosissaan lukee varsinkin jos monta omaa lasta koulussa. Sillä ole merkitystä teittekö tänään kuvataiteen tunnilla kukan vai kärpäsen kuvan. 

 

Lisätään tähän vielä normaalit kavereiden väliset riitelyt mitä ollut aina ja tulee olemaan ja oppilaat sopivat nämä keskenään. Näistä tehdään isoja numeroita Wilmaan ja se on mukava kun lomankin kynnyksellä jopa soitetaan näistä kotiin. Miten ihmeessä se vanhempi voi siihen vaikuttaa mitä oma lapsi tai nuori tekee siellä välitunnilla, näistähän jopa syyllistetään vanhempia. Parhaassa tapauksessa oppilaalta tivataan kotioloja ja vanhempien elämästä. Ettei vaan pirkkopetterin kirosana ja riita välitunnilla riipu siitä mitä eilen katsottiin televisiosta ja kenen kanssa. 

 

Toivoisin, että opettajat keskittyisivät opettamiseen, en halua tuhlata yhteiskunnan verovaroja siihen, että  he istuvat kirjoittamassa Wilmaa normaaleista asioista ja tilastoimassa oppilaiden sanomisia. Ja osa opettajista tekee asioista jopa palaverit missä istuu oppilashuollon porukkaa parhaimmillaan kuusikin henkilöä. Kuka tämän kaiken maksaa kun alkaa miettimään tuntipalkkoja ja vanhempien menetettyä työaikaa (no me veronmaksajat). Miten ihmeessä siitä yhtäkkiä tullut kriisipalaverin paikka jos kaksi lasta riitelee välitunnilla kerran viikossa! Miksi lapsistamme tehdään robotteja, jotka eivät saa näyttää tunteita ja joilla oltava aina täydellinen päivä. Ikinä ei saa sanoa mitään vastaan tai olla huono päivä, kyllä se on palaverin paikka! 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän VinKuukka kuva
Väinö Kuukka

Hyvä kirjoitus. Monesta asiasta on helppo olla samaa mieltä. Kun viestejä ei tule liikaa, ne eivät kärsi inflaatiota. Suurin osa kodeista haluaa tukea koulua mutta harva jaksaa kauaa seurata tuntimerkintöjä, joissa lukee "lapselta puuttui viivoitin" tai muuta yhtä älykästä.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Paljon keskusteluja seurannut aiheesta Wilma-viestien tasoista ja siitä miten jokainen asia kirjataan ylös vaikka oppilas ole mitään erikoista tehnykään. Saattanut sanoa kirosanan ja saa siitä Wilma-merkinnän.»

Ei kait siinä oletusarvoisesti mitään huonoa ole, että vanhemmat pidetään ajan tasalla kullanmurujensa tekemisistä. Sinällään tiivis raportointi voi vähentää lasten luottamusta opettajiin, mutta vaikea sanoa onko se kovin merkittävä ongelma.

    «Miten ihmeessä se vanhempi voi siihen vaikuttaa mitä oma lapsi tai nuori tekee siellä välitunnilla, näistähän jopa syyllistetään vanhempia. Parhaassa tapauksessa oppilaalta tivataan kotioloja ja vanhempien elämästä.»

Tämä tosiaan, että jos näiden kirjausten ajatuksena on, että vanhemmat pystyisivät kotoa käsin korjaamaan jotain käyttäytymisongelmia koulussa, voi johtaa ongelmiin. Vanhempien mahdollisuudet ovat siinä aika vähäiset ja jos kouluista aletaan työntämään mahdottomia vaatimuksia ja vastuuta vanhemmille, ei siitä ainakaan hyvää seuraa.

Mutta se on sitten vähän erillinen ongelma. Lähtökohtaisesti vanhemmat huolehtivat lapsistaan ja tekevät heitä koskevat päätökset. Sikäli kaiken murutiedonkin antaminen heille on tarkoituksenmukaista. Hankaluus syntyy siitä, jos yhteiskunta ottaa vanhempien tehtävän lapsiensa etujen ajajana.

Toimituksen poiminnat